Thursday 19 December 2013

kelas kpp

Akhirnya.. cuti yang panjang ni dapatlah aku isi dengan sesuatu yang berguna. Hari Khamis (semalam) aku pergi ke kelas memandu. Aku pergi dengan Amira dan Nasha. Nasib baik ada kawan . Kalau tak aku rasa macam orang blurr je kat sana. Waktu pagi tu sebelum subuh aku bersalaman dengan nenek aku, Mak Yang dan Kak Hairun sebelum mereka balik ke Pahang. Kak Hairun memang baik! Kalaulah aku ada kakak kan best . haha

Okay, kembali kepada kelas memandu. Sampai je tempat yang aku daftar memandu, aku dah nampak Amira dan Nasha. Selang beberapa minit, kitorang dibawa oleh sebuah van ke tempat KPP tu . Dalam van je aku dah mengantuk, apatah lagi masuk kelas nanti. Haih.. harap-harap penceramah tu tak membosankanlah sebab aku takut kalau-kalau aku terbuat air liur basi dalam kelas tu nanti. lol

Lebih kurang 30 minit kitorang dah sampai ke tempat tu. Ramai jugalah orang. Ada juga makcik-makcik yang baru nak amik lesen memandu. Bak kata orang 'kalau nak cari ilmu tu memang tak kira umur'.Aku, Amira, Nasha dan budak-budak yang lain terpaksa tunggu kat luar kaunter sebelum mendaftar. Tunggu punya tunggu tetiba terdengar suara pakcik cina menjerit.

"woi, you nak pergi mana? sinilah! haiyaaa..tahu nak ikut perempuan je!!"

Mak aihh .Kasar bangatt. Aku tenung budak yang kena marah dengan pakcik cina tu. Kesian pun ada juga.Yelah..dah lah dua orang je . Kalau ramai takpe lah juga, ada geng! Hm.. tak dapatlah aku bayangkan macam manalah hidup aku nanti.Sebenarnya sebelum daftar lesen, aku cari kat internet pengalaman mereka-mereka yang dah daftar lesen memandu. Kebanyakan cakap guru memandu garang lah, baru first time dah suruh memandulah dan macam-macam cerita buruk lagi yang aku dengar. *sigh*

Lepas dah daftar tu, aku dan Nasha terus masuk ke kelas. Aku ingatkan kelas sebesar dewan, rupanya sebesar bilik aku je. Masuk je kitorang terus cari tempat. Dahlah ramai orang, terkebil-kebil aku dan Nasha cari tempat kosong yang boleh duduk 3 orang. Maklumlah, aku, Amira, Nasha datang sama-sama, so kalau boleh duduk pun kenalah sama-sama. Puas mencari akhirnya terpaksalah duduk baris kedua. Aku memang tak suka duduk depan-depan ni tapi dah terpaksa. Semua orang dok pandang aku dan Nasha. Dalam hati tu nak je cakap,'asal pandang-pandang? Tak pernah tengok orang duduk ehhh?' tak selesa bebenor hati teman ni!  -.-

Kelas KPP berlangsung selama 5 jam. Nak cakap bosan tak juga. Sederhana je rasanya. Sebab penceramah tu jenis yang lawak jugaklah. Tapi bila penceramah tu buat lawak, ntah kenapa aku tak ada mood nak gelak. Mungin ngantuk atau aku tak berapa nak dengar dia cakap .Suara dia halus sangat. Maklumlah, duduk tepi dinding. Aku tengok Nasha dok tersengih-sengih macam kerang busuk dengar penceramah tu cakap. Dah buang tebiat ke apa dak ni ?

Akhirnya, habis juga kelas KPP. Overall aku rasa macam berada dalam dunia yang lain. Mungkin sebab aku tak biasa dengan orang-orang kat situ yang agak garang (bagi aku) dan cara layanan diorang yang agak tegas. Aku jarang jumpa dengan orang-orang yang macam ni. Setakat ni, orang/pekerja-pekerja yang paling peramah yang aku jumpa masa kat hospital Universiti Malaya. Boleh dikatakan semua jururawat dan doktor kat situ mesra-mesra belaka. Diorang layan pesakit diorang macam family sendiri. Yang kedua, guru/pekerja kat tempat tuisyen aku. Dari pencuci tandas sampilah ke guru-guru tuisyen, semuanya tak lokek dengan senyuman.

Aku anggap ni sebagai cabaran bagi aku. Ni baru ujian KPP, belum lagi ujian memandu. Harap-haraplah aku tak dapat guru memandu yang garang tahap gaban. huh! -___-


No comments:

Post a Comment